« آزادی!سفرنامه آفتاب »

بفرمایید جهیزیه تماشا!

بفرمایید جهیزیه تماشا!

  جمعه 25 فروردین 1396 00:28, توسط   , 1064 کلمات  
موضوعات: دست نوشته های طلاب, نقد

چند وقت پیش دعوت شدیم به مجلس جهیزیه تماشا!

 سر روز و موعد مقرر به سمت منزل تازه و عروس داماد حرکت کردیم ، این مجلس تقریبا ده روز قبل از جشن عروسی این زوج برگزار شد .

رسیدیم به کوچشون آقا داماد سر کوچه منتظر مهمونا بودن برای مراسم مشایعت تا درب منزل !!! به در خونشون رسیدیم ، ظاهر خونه نشون می داد از لحاظ ساخت و ساز هنوز مواردی باقی مونده ، خونه آپارتمانی بود و کلبه عشق این زوج آخرین طبقه ( پنت هاوس شاید !!) ، گفتن آسانسور هنوز راه نیفتاده ، فقط چالش بود ! از هشتاد تا پله شایدم بیشتر رفتیم بالا ، وقتی به درب واحد رسیدیم دیگه نفسی برای سلام احوالپرسی نداشتیم …..

جلو در عروس خانم و مادرشون به استقیال اومدن ، بعد از ورود به داخل خونه ، لحظاتی فکر کردم وارد کاخ سعادت آباد شدم :) :) !!! مبلمان آبی درباری به همراه میز و صندلی نهار خوری 12 نفره !!!! لوسترهای مجلل و بزرگ ، دکورهای متعدد و پرده های بسیار زیبا و …..

پس از اندک زمانی نشستن و پذیرایی شدن ، از مهمانان خواسته شد برای تماشای سایر وسایل و اتاق ها آماده شوند ، خب اولین اتاق ، اتاق کار آقای داماد بود ،

مجهز به میز نقشه کشی و یک تخت خواب یک نفره برای استاراحت در مواقع خستگی و لباس عروس که خریداری شده بود و بر روی یک مانکن قرار گرفته بود ، اتاق بعد اتاق خواب بود ، با یک عکس در ابعاد بسیار بزرگ از عروس و داماد در مراسم جشن عقد و درب کمدها باز برای تماشای لباس ها ، کفش ها ، جوراب ها و ….

جالبه بدونید از سرویس بهداشتی منزل زوج نیز بازدید به عمل اومد !!!!که با شمع و گل و پروانه تزیین شده بودند :) :) :)

رسیدیم به اتاق سوم و آخرین اتاق ، فکر می کنید تو این اتاق چی بود ؟؟!!!!

یک میز معروف به میز خاطره با عکس های سفرهای مختلف عروس و داماد و خانواده هایشان ، چرخ خیاطی عروس خانم ، و آلبوم عکس جشن عقد .

خب مرحله اخر بازدید از آشپزخونه بود که این بازدید شامل ،

ظروف برقی شامل مایکرویو ، توستر ، آبمیوه گیری ، قهوه جوش ، هواپز ، بخارپز ، آرام پز ، بخارشوی ، ماشین ظرفشویی ، ماشین لباسشویی و….، کابینت ها ، قابلمه ها ، اجاق گاز و محتویات داخل یخچال فریزر ساید بای ساید بود  .

محتویات داخل یخچال فریزر خیلی جالب بود ، بد نیست بخشی از اون رو براتون بگم ، ماهی در انواع مختلف ، مرغ ، میگو ، گوشت قرمز ، میوه ، انواع مربا و ترشیجات ، خامه ، کره ، ژله آماده و ……..

خب آشپزخونه که تموم شد رفتیم سذجاهامون بشینیم که مادر عرئس خانم فرمودند ، عه تراس یادمون رفت !!!! باز کاروان بلند شدند ( آخه مگه تراس هم دیدن داره !!! گفتم شاید ویو رو می خوان نشون بدن J ) فکر می کنید چی تو تراس بود ؟؟؟!!!!

J J یک گاز سه شعله کوچک برای اینکه آشپزی در اونجا انجام بشه و داخل ساختمون بو نپیچه !! حالا کی از اون گاز فر مجهز استفاده میشه الله اعلم !!!!

خب بعد بازدید ضمن آرزوی خوشبختی برای این زوج به ظاهر خوشبخت !!! همگی مخصوصا تازه عروس های جمع با حسرتی بر دل J J (که خوش به حالشون چقدر اینا خوشبختن و از این حرفا ) به سمت منازل خود روانه شدند ، یک نکته که از قلم افتاد این بود که منزل شخصی بود نه اجاره ای و رهنی یعنی آقا داماد خوشبختانه مالک بودند

بعد چند روز جشن عروسی با شکوه بسیار و به خوبی و خوشی برگزار شد و الان چند وقتی است که ظاهرا این زوج در خانه رویایی خود زندگی می کنند !!!

چرا گفتم ظاهراً ؟!!

علت : در هیچ کدام از مناسبت ها ایشان در منزلشان یافت نشدند ، از آن همه وسایل متعدد آشپزی و خانه داری هیچ وقت استفاده نشد چون عروس خانم آشپزی بلد نبود و آسانسور منزل هنوز راه نیفتاده ، بقیه افراد ساختمان هنوز در آپارتمان مستقر نشده اند .

 

تازگی مادران محترم دخترخانم ها با سخت گیری به خود و همسرانشان با صرف هزینه های بالا اقدام به تهیه جهیزیه هایی می نمایند که صد در صد در آینده حتی دور نیز مجال استفاده از آن برای دخترانشان پیش نخواهد آمد ، وقتی دخترخانمی یک کته ساده را نمی تواند آماده نماید و یا یک پودر کیک اماده را نمی تواند به کیک تبدیل کند !!! چگونه توانایی برگزاری مهمانی دارد ؟!! مسأله عدم توانایی عروس خانم و این حرفا نیست ، مسأله برگزاری این مراسمات است که جنبه فخر فروشی و چشم و هم چشمی پیدا می کند .

رسم جهیزیه برای این بوده که دو جوان برای شروع زندگی خود امکانات اولیه ای در حد چرخاندن یک زندگی دو نفره داشته باشند و تمرکز خود را بر روی به کمال رساندن زندگی نوپا قرار دهند ، نه اینکه قبل آغاز زندگی اینقدر درگیر رقابت های احمقانه شوند که دیگر اعصابی برای تداوم زندگی نوپا نداشته باشند ، وقتی دو نفر وسایلی برای زندگی خود تهیه می نمایند دلیلی برای عرضه به سایرین وجود ندارد ف همچنین یک سری وسایل بیهوده خریداری می شود که هیچ استفاده ای از آنها نمی شود و یا از لحاظ اقتصادی و مصرف انرژی مقرون به صرفه نیستند .

سوال دارم ، آیا زندگی با یک یخچال فریزر ساده که تولید داخلی باشد شکل نمی گیرد ؟ ماشین ظرفشویی با مصرف 8 الی 20 لیتر آب و انهمه زمان برای شستشو واقعا از ملزومات زندگی یک زوج جوان است که نهایت مهمان انها در روزهای اولیه زندگی به ده نفر هم نمی رسد ؟!! آیا دو انسان جوان که هیچ مشکل جسمی اسکلتی ندارند ، برای استراحت میان روز و یا تماشای تلویزیون و صرف چای خود حتما به مبل احتیاج دارند ؟!!! آیا نمی شود به یک مخدعه تکیه داد و خیلی دلچسب تر چای نوشید ؟؟؟

آیا صرف نهار روی زمین و پای سفره راحت تر و ایرانی تر از پشت میزهای بزرگ و خالی از سکنه که به زحمت در یک آشپزخانه کوچک جای گرفته اند ، نخواهد بود ؟؟؟

چرا منزل خود را با وسایل بلا استفاده دکوری ، گرانقیمت و شکننده پر نماییم تا با ورود یک بچه دائما نگران آن وسایل باشیک که نیفتد و حادثه بیافریند ؟؟؟!!!!

آیا وجود قهوه جوش در کنار سماور و چای ساز و کتری قوری واقعا همگی از ملزومات است . صرف قهوه در یک خانواده ایرانی آنچنان اهمیت دارد ؟؟؟؟؟

 

واقعا این مسائل که باب شده و به یک فرهنگ تبدیل شده عذاب آور و ناراحت کننده است ، باید در مقابل این تفکرات ایستادگی کرد ، آنچه باعث خوشبختی و سعادت می شود ، قناعت و ساده زیستس است نه تجمل و اشرافی گری !

 

پ.ن:با نظر دوستمان موافقم که شرکت در این مراسم نوعی تشویق محسوب می شود ، با عدم حضور می توانیم این رسم غلط را در نظر سایرین کمرنگ و کمرنگ تر جلوه دهیم .

 

 ب.  اشرفی

http://emamsadegh-shahrood.kowsarblog.ir/%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%85-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF


فرم در حال بارگذاری ...

انسانی که واردات گوشش یاوه و هرزه و گزاف است، صادراتش نیز آنچنان خواهد بود، قلم هرزه و زهر آگین خواهد داشت. آیت الله حسن زاده آملی

کاربران آنلاین

  • نجمه همتيان
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • زهرا بانوی ایرانی